تاریخ اصفهان

نگاهی به تاریخ اصفهان - معرفی بناهای تاریخی اصفهان - تصاویر قدیمی اصفهان - مدیر مهدی فقیهی

تاریخ اصفهان

نگاهی به تاریخ اصفهان - معرفی بناهای تاریخی اصفهان - تصاویر قدیمی اصفهان - مدیر مهدی فقیهی

مشاهیر معاصر (۲) - منصور زیرک


"منصور زیرک" یکی از اساتید خلاق و کوشای هنر در سازمان میراث فرهنگی است که از سال "١۳۷٠ شمسی" با مدرک کارشناسی وارد حوزه مرمت سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردش گری گردید. وی از همان ابتدا با توجه به تحصیلات آکادمیکی که در زمینه مرمت آثار هنری از آن برخوردار بود در پرو‍ژه های متعددی هم چون مرمت نقاشی ها و اشیاء مختلف تاریخی به فعالیت پرداخت. او اولین بار در سال "١۳۷٠ شمسی" در طی باز پیرایی تزیینات تالار اشرف اصفهان با هنر نقاشی "لایه چینی" (یکی از شاخه های هنر نقاشی ایرانی) آشنا گردید و در طول "بیست سال" با انجام کارهای دیگری هم چون مرمت دیوارنگاره های خانه خواجه پطرس اصفهان در سال "١۳۷۶" تعمیر نقاشی های کوشک هشت بهشت اصفهان در سال "١۳۸١" و باز زنده داری تزئینات سقفی طبقه ششم کاخ عالی قاپو در سال "١۳۸۲" به کمال مهارت و چیره دستی رسید. اقدامات فوق سبب گردید "منصور زیرک" در زمینه احیاء نقاشی "لایه چینی" به تعریف جدیدی از هنر دست یابد و به خلق "١٠۵" تابلو "لایه چینی" به سبک سنتی و پست مدرن پردازد. تابلوهایی که در نمایشگاه های گوناگون چون نمایشگاه هفته فرهنگی ایران و "صربستان" در بهمن ماه سال "١۳۸۷" در شهر "بلگراد" که با کسب منشور صلح و دوستی همراه بود و نمایشگاه شاه کارهای جهانی شهر، "عشق آباد ترکمنستان" در تابستان سال "١۳۸۸" که دیپلم افتخاری را در زمینه "هنرهای تجسمی" به ارمغان آورد. علاوه بر موارد فوق حضور این استاد کار در نمایش گاه های داخلی و خارجی دیگری هم نظیر نمایش گاه سیر تحول هنر اسلامی در شهر "مونیخ آلمان" که در زمستان سال "١۳۸۹" برگزار شد نمایش گاه اختصاصی شهر "وین اتریش" در زمستان سال "١۳۸۹" و برگزاری نمایش گاهی در شهر "استکهلم سوئد" در همان سال بر پا گردید از دیگر کارهای او به شمار می آید. البته "منصور زیرک" علاوه بر فعالیت های مذکور مسئولیت هایی نیز در سازمان میراث فرهنگی اصفهان برعهده داشت که از جمله کارهای او می توان به - سرپرستی نمایندگی میراث فرهنگی و موزه مردم شناسی کویر نایین در سال "١۳۷۴" - نمایندگی انتشارات سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان در سال "١۳۷۵" مرمت درب طلا و نقره مدرسه چهارباغ اصفهان در سال "١۳۸١" عضویت در شورای فنی تزیینات وابسته به معماری سازمان مذکور و تهیه "۹" گزارش مستند از وضعیت حفاظتی و مرمتی بناهای - تاریخی استان در سال "١۳۸۲" - حفاظت و مرمت پنجره نفیس گچبری شده از قرن "نهم (ه.ق)" در سال "١۳۸۴" - مسئولیت کارگاه مرمت اشیاء اداره اموال منقول سازمان از سال "١۳۸۴" تا "١۳۸۷" و حفاظت و مرمت از "۵١٠" شی تاریخی، "۲۷۸" سند خطی، "۵" جلد قران کریم، "١۵۵" قطعه از سفال های نطنز و جیرفت و نیز بازسازی "۶۵" قطعه چوبی نقاشی شده سقف امام زاده َبرُزک کاشان و نظارت و تهیه شناسنامه جهت پروژه مرمت سنگاب های اصفهان اشاره نمود. علاوه بر این ساماندهی و مستند نگاری از اموال کاخ موزه چهل ستون، موزه قرآن هتل عباسی، موزه هنرهای معاصر، کتب خطی دانش گاه اصفهان و درهای تاریخی روستای ابیانه و همچنین سرپرستی بناهای میدان نقش جهان از سال "١۳۸۷" تا "١۳۸۸" - مسئولیت بخش آموزشی صنایع دستی استان از سال "١۳۸۸" تا "١۳۸۹ "- تدریس هنر "لایه چینی" در مرکز صنایع دستی مستقر در خانه شیخ الاسلام در سال "١۳۸۸" - کسب مدرک داور بین المللی یونسکو در زمینه ارزشیابی و تعیین مهر اصالت برای صنایع دستی در سال "۲٠٠۹ (م)" مسئولیت گروه امانی سازمان از سال "١۳۸۹" تا - "١۳۹٠" و تدریس شیوه مرمت نقاشی ایرانی در دانش گاه جامع علمی کاربردی نقش جهان و سرپرستی اداره میراث فرهنگی شهرستان اصفهان از جمله کارهای او به شمار می آید. این هنرمند مدیر و توانا علاوه بر وظایف شغلی خود سال های متمادی است که در زمینه "موسیقی" و "شعر" نیز فعالیت دارد. اولین آشنایی او با موسیقی از "١۳۵۴" با فراگیری ردیف نوازی "سنتور" و "سلفژ" و هم کاری با گروه کٌر رادیو و تلویزیون ملی ایران در آبادان آغاز شد که این آشنایی با شروع جنگ تحمیلی و مهاجرت او به شهر اصفهان، پیشرفت او در فضای غنی فرهنگی - هنری این شهر را پدید آورد. این روند تاثیر غیر قابل انکاری را بر دیدگاه هنری وی نهاد چنان که در سال "١۳۷۵" تجربه های فراوانی را در زمینه کسب هنر موسیقی سنتی از محضر اساتیدی چون "شاه زیدی" و ردیف موسیقی ایرانی (سبک اصفهانی) در نزد استاد "منصوراعظمی کیا" از شاگردان، زنده یاد "تاج اصفهانی" فرا گرفت. وی این آموزه ها را در جهت اجراهای متعدد خویش در داخل و خارج از کشور و آموزش ردیف موسیقی سنتی به جوانان علاقه مند ایرانی به کار گرفت. "منصور زیرک" علاوه بر اجرای موسیقی دستگاهی ایران در زمینه پژوهش و اجرای موسیقی "فولک (محلی)" و نواحی مختلف ایران نظیر موسیقی بختیاری، لری خرم آباد، کردی و شوشتری نیز دست توانایی داشت و از جمله اجراهای موسیقی او در نقاط مختلف دنیا اجرای سه شب موسیقی "فولک (محلی)" در شهر "بلگراد" پایتخت "صربستان" با "گروه ناسوت" در سال "١۳۸۷" - اجرای موسیقی سنتی در "عشق آباد ترکمنستان" با گروه "بسته نگار" در سال "١۳۸۸" اجرای سه شب موسیقی سنتی و "فولک (م)" در جشنواره بین المللی موسیقی به مناسبت "یک صد و سیمین" سال گرد پایتختی شهر "صوفیه" در شهرهای "صوفیه و پلودیف بلغارستان" در سال "١۳۸۸" - اجرای موسیقی "فولک (محلی)" با گروه "ناسوت" در شهر "آنکارا ترکیه" در سال "١۳۸۹" - کنسرت موسیقی سنتی اصفهان با آهنگ خود او و تنظیم "سیامک بهبهانی" که آلبومی از آن با نام "شبی بی تو" در سال "١۳۸۹" به بازار عرضه گردید. - کنسرت موسیقی "فولک (محلی)" در "استانبول ترکیه" با گروه موسیقی "دا" در سال "١۳۹٠" کنسرت موسیقی سنتی با گروه موسیقی سنتی "دا" در شهر "مونیخ آلمان" سال "١۳۹٠" و کنسرت موسیقی "فولک (محلی)" با گروه موسیقی "دا" در شهر "پاریس فرانسه" در سال "١۳۹٠" می باشد. ذوق و قریحه ذاتی و آشنایی این مرد بزرگ با ردیف موسیقی ایرانی و مانوس بودنش با لطایف بی نظیر هنری دیار نصف جهان باعث گردید تا افکار و ذوق سرشارش در قالب شعر و نظم نیز پدیدار شود و اولین مجموعه منظومه خویش را با نام "سایه های یاد" در قالب شعر نو در سال "١۳۷۲" به اهتمام انتشارات کوشش به بازار عرضه نماید. مجموعه دیگرش "بوسه های کودکانه" نام دارد که دومین تجربه شعری او به شمار می آید و در سال "١۳۹٠" به همت انتشارات "پویش اندیشه" در قطع جیبی کوچک به چاپ رسیده است. این کتاب شامل "۳٠" قطعه اشعاری از "منصور زیرک" است که در قالب شعر نو موضوعات عاشقانه و اجتماعی را در بر می گیرد. صفحات این کتاب با نقاشی های "لایه چینی" شاعر به صورت طرح های گرافیکی تزیین یافته که بر غنی و زیبایی مجموعه می افزاید. مجموعه شعر "عشق شیشه ای" سومین تجربه این هنرمند تواناست که در سال  "١۳۹٠" در قالب اشعار کلاسیک و ادبیات رندانه، عاشقانه و عارفانه با همکاری انتشارات پویش اندیشه منتشر گردید. مجلد مذکور با قطع جیبی و در دو بخش غزلیات و مثنوی تنظیم شده که بخش اول آن شامل "۲٠" قطعه و بخش دوم مشتمل بر "۳" مثنوی با الهام از داستان های خسرو و شیرین، لیلی و مجنون و یوسف و زلیخا می باشد. در این "۳" مثنوی شاعر سعی نموده تا با حفظ چهار چوب اصلی داستان از زاویه متفاوتی به این موضوعات بنگرد و با بیانی عاشقانه و عارفانه افکار خود را به تصویر کشد.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.