تاریخ اصفهان

نگاهی به تاریخ اصفهان - معرفی بناهای تاریخی اصفهان - تصاویر قدیمی اصفهان - مدیر مهدی فقیهی

تاریخ اصفهان

نگاهی به تاریخ اصفهان - معرفی بناهای تاریخی اصفهان - تصاویر قدیمی اصفهان - مدیر مهدی فقیهی

جبه خانه (موزه هنرهای معاصر)


مقابل در پشتی کاخ عالی قاپو بنای "جبه خانه" قرار دارد. این مکان در
گذشته و در زمان صفوی محل نگه داری "جبه" یا پوشاک و البسه سلطنتی بود ولی جدای از آن تعدادی از اساتید هنرهای مختلف نیز در کارگاه ها و کارخانه های آن مشغول به کار بودند. در این جا اسلحه سازان تحت نظر رئیس صنف خویش و یکی از قدیمی ترین اساتید، به نام "استاد باشی" (ریش سفید) به کار می پرداختند. هم چنین یک نفر مأمور لشگری و فرد دیگری به نام "مشرف" نیز که وظیفه مراقبت از کارگران و تهیه مواد اولیه را برعهده داشت بر کارگران نظارت می نمود. ریاست کلکارخانه ها و بنگاه های سلطنتی بر عهده "ارباب تحویل" بود. درآن زمان در اصفهان سی و دو کارخانه وجود داشت که هر یک به طور متوسط "
١۵٠" کارگر داشتند. هر کارگری که به خدمت دولت در می آمد سندی را به مهر شاه و وزراء و اعتماد السلطنه دریافت می نمود که بر اساس آن حقوقش از همان روز اول تا سال مالی کارخانه پرداخت می شد. کار روزانه این کارگران به اندازه ای کم بود که می توانستند چهار برابر کار دربار را برای خود یا برای ارباب رجوع انجام دهند. در دوره ی صفوی ساعت سازان اروپائی هم که کارخانه مخصوصی برای خود نداشتند جزو کارگران "جبه خانه" به شمار می آمدند. در حال حاضر عمارت جبه خانه تحت عنوان موزه ی هنرهای معاصر در اختیار شهرداری اصفهان قرار دارد.

 

 


.منابع این نوشتار محفوظ است
نظرات 1 + ارسال نظر
مدیر تبلیغات ناول دانلود پنج‌شنبه 23 مرداد 1393 ساعت 10:33 http://noveldownload.ir

سلام خدمت شما مدیر این وبلاگ
وبلاگ زیبایی دارد.
سایت ناول دانلود قصد تبادل لینک با وبلاگ شما را دارد در صورت تمایل ما را با عنوان دانلود و با لینک http://noveldownload.ir لینک کنید و بعدش به ما خبر دهید تا لینک شوید.
با تشکر پشتیبانی ناول دانلود

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.